keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Vierailu Axis:lla Lundissa

Aamu alkoi mukavasti reippaalla aamulenkillä lähiympäristössä (ihan kaikki reissuilijat eivät kyllä lämmenneet tälle aktiviteetille) ja aamupalan jälkeen siirryimme kävellen Axis:n pääkonttorille kivenheiton päähän hotellista.



Axis:n toimintaa
Axis:lla meitä oli vastassa iso viiden hengen joukko Pohjois-Euroopan alueen Key Account Manager Fredrik Rylanderin johdolla. Aluksi meille esiteltiin Axis:n toimintaa ja historiaa tuotteiden muodossa, jonka jälkeen pääsimme tutustumaan Axis Experienceen. Kyseessä on demo-alue, johon on asennettu Axis:n tuotteita ja järjestelmiä todellisiin ympäristöihin, jotta vierailija paremmin ymmärtää tuotteiden käyttömahdollisuudet. Järjestelmät olivat todella mielenkiintoisia ja tarjosivat turvallisuuden ohella, parannettua markkinointia ja asiakaspalvelua.




Axis:n historiaa tuotteiden muodossa
Meille kerrottiin, että monissa innovaatiossa on opiskelijoita mukana ja yhteistyö oppilaitoksen ja opiskelijoiden kanssa vaikuttikin olevan yksi todella iso ja tärkeä osa yrityksen toimintaa. Jopa pääkonttorin sijainti Lundissa johtui siitä, että kaupungissa on tekniikan alan yliopistokoulutusta ja Axis:n tarpeisiin sopivia opiskelijoita. Olimme varsin vaikuttuneita Axis:n toimintatavoista ja panostuksesta opiskelijoihin. Meille kävi selväksi, että järjestelyssä molemmat osapuolet jäävät selvästi voitolle. Opiskelijat saavat harjoittelupaikkoja, oppivat käytännössä koulussa oppimaansa teoriaa sekä saavat mahdollisesti työpaikan. Axis saa yhteistyössä tunnettavuutta brandilleen, saavat aikaa tuotekehittelyyn opiskelijoiden käyttämän ajan muodossa, uutta draivia vanhoille työntekijöilleen, innovaatioita sekä myös heille sopivia työntekijöitä.


Axis experience
Kameroiden käyttäminen pakettien skannauksessa
Vaikuttavaa oli tulevaisuuteen suuntaava ajattelumalli, jonka mukaan taloudellista tulosta ei tarvitse saada näkyville heti. Yksilöön voidaan panostaa, vaikka hän ei juuri nyt olisikaan tulossa töihin yritykseen ja myös yhteiskunnallinen näkökulma tuli vahvasti esille. Meille kerrottiin, että työntekijöiden suorastaan odotetaan tekevän myös muuta kuin töitä. Työntekijöitä kannustetaan keskittymään myös muuhun elämään ja muun muassa perheeseen. Tämä ilmeisesti myös toimii, sillä meille kerrottiin, että yrityksen tietyllä alueella vuoden kestäneen seurantajakson aikana yksikään työntekijä ei ollut lähtenyt yrityksestä. Vierailusta jäi meille kaikille paljon mietittävää ja se herätti innostusta sekä paljon keskustelua.


Työssäoppimispaikoista keskusteltiin mutta Lundissa ei tuntunut olevan meidän tavoitteisiimme sopivia paikkoja. Sen sijaan Brittien HR manager Victoria Paine kertoi, että heiltä saattaisi löytyä paikkoja meidän merkonomiopiskelijoillemme.

Vierailun jälkeen suuntasimme hotellin kautta juna-asemalle, josta matkustimme Kööpenhaminaan ja sieltä Hollantiin.
 
 
 
 
Kameran kuvun testausta
 


Tiukkaa teknistä analyysia asennettavasta seinästä. Tätä piti hetki seurata.
.








1 kommentti:

  1. Olisi mielenkiintoista kuulla lisää, miten Axis:n yrityskulttuurissa kannustetaan ja sitoutetaan henkilöstöä. Hmmm... Saatanpa jututtaa osaa teistä tämän tiimoilta, kun teen opinnäytettäni joskus ensi lukuvuoden puolella.

    Vaikka tässä kohden oli vähän erilaisesta opiskelijayhteistyöstä kyse, niin toivottavasti jäi silti hyviä ituja mieleen muhittelemaan.

    VastaaPoista